dinsdag 1 februari 2011

Koken met Silvia Witteman

Hè he`.... ik heb het boek uit. Het was lang geleden dat ik zo'n dikke pil van kaft tot kaft heb verslonden. Maar "Koken met Silvia Witteman" was het beste kook/lees/boek sinds lang. Sommige mensen begrijpen dat niet; dat je, terwijl je de recepten leest,  als het ware al proeft wat de bedoeling is... Ik wist ook niet dat ik dat kon, tot ik kookboeken echt begon te lezen. Héérlijk! Voor dit boek hoef je niet eens een echte foodie te zijn. Witteman neemt je mee naar de verschillende landen waar ze woonde (Amerika, Rusland, Duitsland) en vertelt uiterst smakelijk ;-) over de cultuur en het eten. En ze is grappig. Errug grappig met
zinnen als 'nog maar dertig nachtjes slapen en dan beginnen de scholen weer' steel je mijn hart...


Of ze mn keuken ook steelt ga ik nu pas uitproberen. Je moet je voorstellen dat ik op het keukenkrukje dag in dag uit haar boek las terwijl er op het formuis hele andere dingen gebeurden. Voorin het boek hield ik steeds bij welke recepten ik nog es wil maken. Dat is sowieso mijn gewoonte, dat ik voorin de kookboeken schrijf welke recepten ik heb gemaakt én lekker vond. Het heeft geen zin iets op te schrijven over een smerig brouwsel, nietwaar?


De lijst met nog te koken SW recepten is best lang geworden, en dat is hoogst uitzonderlijk in mijn geval. Van veel kookboeken zal ik 90 procent nooit uitproberen. Er zijn echt maar een paar kookboeken voorbij gekomen in de loop der jaren waar ik meer dan tien recepten uit ben blijven maken. SW raakt bij mij ook de praktische snaar. Want in een gezin met meerdere kinderen moet je nu eenmaal vaak improviseren... Kortom, er is nu een lijstje van 23 recepten die ik in de loop van het jaar zal uitproberen. Ik ga natuurlijk wèl wachten op tomaten en artiskjokken, courgettes en pompoen van eigen tuin...




Ik zal je van tijd tot tijd op de hoogte houden van mn bevindingen. Ik denk dat het gehaktbrood van blz. 100, de sudderlapjes van blz. 162, en de mexicaanse soep van blz. 459 het eerst aan de beurt zijn. Van die laatste ben ik vooral benieuwd of ie kan concurreren met 'mijn' Mexicaanse soep. En goddank heeft ze ook nog opgeschreven dat haar cheesecake meestal barst. Há... cheesecake. Daar heb ik nu eenmaal het aller allerbeste recept voor.... via via natuurlijk..... wie weet deel ik het met je in de keuken. Nu even niet nog. Moet gaan koken....


Liefs Kaat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schrijf Kaat!! Ik vind t heel leuk om te lezen wat je van de site vindt... heb je suggesties? Ik hoor het graag!

Dit bericht al gezien?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...