zondag 27 november 2011

Zuurkoolstoofpot

Een stevige wind blaast de laatste blaadjes uit de bomen, voor t eerst in wéken weer een beetje regen... Tijd voor echt wintereten. Heerlijk, om in het weekend te maken, vervolgens een lange wandeling, en dan bij thuiskomst snel aan tafel. Een van de gerechten die ik dan graag maak is: 

Zuurkoolstoofpot van mn moeder

Je kunt aan de recept nog eindeloos sleutelen, door de verhoudingen en ingredienten naar smaak aan te passen. Kies van de vleessoorten tenminste drie. Dit recept is voor 4-6 personen, invriezen kan prima.

Vlees: bijvoorbeeld 2 filetlapjes, een hamlapje, maar spekjes kunnen ook goed, of een dikke plak casselerrib, dik geneden katenspek. Vandaag gaat er bij mij een dikke plak casselerrib in, twee karbonaadjes en wat restjes rauwe ham. In ieder geval gebruik je een rookworstje.

Groenten: Vastkokende aardappels in blokjes, blokjes knolselderij, zuurkool. Ik kan me in dit gerecht ook alles voorstellen bij pastinaak of  winterwortel, heb ik nog nooit geprobeerd.

Verder: kopje bouillon, beetje boter

In een ruime stoofpot boter smelten en het rauwe vlees kort aanbraden, wel heel laten. Leg dan een laag knolselderij-aardappel blokjes, dan vleeswaren, opnieuw een laagje blokjes, en dan tot slot de zuurkool met het worstje. Giet de bouillon erbij en zet de pan in de oven op 120 graden, of op een heel laag vuurtje. Het geheel doet er een uur of vier over om te garen, controleer regelmatig of je nog vocht hoort pruttelen, anders een centimeter water bijschenken. 

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schrijf Kaat!! Ik vind t heel leuk om te lezen wat je van de site vindt... heb je suggesties? Ik hoor het graag!

Dit bericht al gezien?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...